RP Frukt AB blir del av Grönsakshallen Sorunda AB

LADDA NER VIKTIG FAKTURAINFORMATION FÖR KUNDER OCH LEVERANTÖRER

Missa inte att vi nu byter bankgiro och fakturauppgifter. Ladda ner PDFen ovan eller läs nedan.

Grönsakshallen Sorunda AB, som är dotterbolag till Martin & Servera, är Sveriges främsta grossist på frukt & grönt till restauranger och storkök. Vi är ca 500 anställda på fem orter: Stockholm, Göteborg, Mora, Hässleholm och Nyköping.

Martin & Servera-koncernen genomför en intern omstrukturering. Det enda syftet med förändringen i koncernstrukturen är att koncernen vill skapa en tydligare rollfördelning mellan moderbolaget och koncernens dotterbolag.

RP Frukt AB, org.nr 556226-3532, (”RP Frukt”) och Grönsakshallen Sorunda AB, org.nr 556263-6810, (”Grönsakshallen”) ägs till 100 procent av moderbolaget Martin & Servera AB, org.nr 556233-2451, (”M&S”).

Som en del av den interna omstruktureringen övergår en del av verksamheten i RP Frukt till Grönsakshallen.

Överlåtelsen av RP Frukts verksamhet till Grönsakshallen kommer att ske 2018-01-01. Från och med den 1 januari 2018 kommer vi alltså inte längre använda oss av bolagsnamnet RP Frukt AB, utan vi ställer ut kundfakturor från, och vill även ha leverantörsfakturor utställda på, Grönsakshallen Sorunda AB. Kundinbetalningar görs till det bankgiro som anges på fakturan (Grönsakshallens bankgiro
är 680-9446) och för leverantörer gäller fakturaadress enligt bifogat informationsblad.

Grönsakshallen övertar samtliga rättigheter och skyldigheter som följer av gällande kontrakt och ramavtal. Inga avtalsvillkor eller rutiner kommer att förändras i och med leverantörsbytet och beställningar kommer att ske precis som tidigare.

Genom sammanslagningen av våra verksamheter kommer vi kunna erbjuda befintliga och nya kunder frukt och grönt samt utvalda delikatesser av högsta klass med en bibehållen lokal närvaro. Vår satsning på att utveckla produkter inom Smakriket, med hantverket, småskaligheten och hög kvalitet som
främsta kännetecken, kommer dessutom att stärkas ytterligare.

Vi hälsar befintliga och nya kunder och leverantörer välkomna till Grönsakshallen Sorunda!

Vänliga hälsningar,

Anders Larsson, platschef Grönsakshallen Syd (fd. RP Frukt) E-post:
anders.larsson@gronsakshallen.se

Christer Läckgren, VD Grönsakshallen Sorunda AB och Fällmans Kött AB E-post:
christer.lackgren@gronsakshallen.se

Fakturaadress

Grönsakshallen Sorunda AB använder en skanning-partner för leverantörsfakturor. För dig som är leverantör innebär det att ni behöver säkerställa att era register innehåller korrekta uppgifter. Observera att fakturaadressen är densamma oavsett till vilket lager leveransen har gjorts.

Faktureringsadressen är:

Grönsakshallen Sorunda AB

Fe 487

838 73 Frösön

E-postadress för leverantörsfakturor

Det är även möjligt att mejla leverantörsfakturor direkt till vår skanning. Detta möjliggör en snabbare och effektivare fakturahantering, samtidigt som det är ytterligare ett steg framåt i vårt ständigt pågående miljöarbete.

E-postadress för fakturor:     gronsakshallen@martinservera.se

Några saker som är viktiga för att e-postfakturorna ska kunna behandlas av vår skanning-partner:

  • Observera att e-postadressen måste anges i fältet ”Till adresser”. Är e-postadressen angiven i fältet för ”kopia” eller ”hemlig kopia” hanteras e-posten som felaktig och kommer att ignoreras.
  • Observera även att endast fakturor får skickas till denna adress. Övriga dokument (t.ex. påminnelser) kommer inte att behandlas. Eventuell text i mejlet läses inte heller, utan det är endast själva fakturan som tas om hand på denna e-postadress.
  • Fakturan ska vara i formatet PDF eller multi-TIFF och vara bifogad som bilaga i det mejl som skickas. Inga andra format godkänns.
  • Varje bifogad fil i ett e-postmeddelande räknas som ett unikt dokument. Det innebär att faktura och eventuella bilagor måste ligga i samma PDF-dokument.
  • Det går bra att bifoga flera filer (= flera fakturor) i samma mejl.
  • Efter att vi mottagit fakturan kommer ni att få ett bekräftelsemejl där det antingen står att vi tagit emot och accepterat de bifogade filerna (fakturorna), eller så finns notering om vilken/vilka av de bifogade filerna som avvisats och orsak till att den/de blivit avvisade.

Generella fakturakrav

Då våra leverantörsfakturor skannas och hanteras elektroniskt krävs det att viss information alltid anges på fakturorna. Detta i syfte att vi ska kunna styra fakturorna till rätt mottagare i vår organisation och därmed säkerställa betalningen till er inom överenskommen tid.

Varufakturor

På varufakturor måste vårt ordernummer alltid anges. Vårt ordernummer får ni vid beställningstillfället av vår inköpare. Det skrivs förslagsvis in i fältet Er referens eller liknande. Dessutom är det mycket viktigt att vi erhåller en faktura per ordernummer.

Omkostnadsfakturor

omkostnadsfakturor måste vår referens alltid anges (vanligtvis för- och efternamn på beställaren). Vår referens får ni av vår medarbetare vid beställningstillfället och skrivs förslagsvis in i fältet Er referens eller liknande.

Vid frågor går det bra att kontakta din ordinarie kontaktperson, alternativt ekonomiavdelningen på telefon 08‑506 258 40 eller via e-post till ekonomi@gronsakshallen.se.

2017-12-05T10:22:35+00:00